Pie manas mājas būvē ceļu III

Piektdienas rīts. Ir izrakta vecā grunts visā ceļa garumā no 9. līdz 11.namam, daļēji ieklātas jaunas smiltis.

Vīri ar projekta mapi, mērlentu un citiem speciāliem instrumentiem liek atzīmes objektā – koka mietiņus ar marķējumu, metāla stieņus, lentas un šņores. Izmantoju izdevību un piegāju aprunāties par darbu gaitu, izteikt savu viedokli par nestabilo šķembu klājumu, iepazītos ar projekta rasējumu. Lūk, šīsdienas jaunumi par iepriekš apskatītām problēmām un dažas jaunas. Fakti, viedokļi, jautājumi un trešo personu teiktais par ceturto personu teikto.

1. Iepriekš minētā šķembu putra esot radusies projektētāja dēļ. Projektā ir norādītas smiltis, kuras nenovada mitrumu, un smalkas šķembas ar putekļiem. Protams, lietus piedeva projektā nav norādīta, bet ceļa būves vieta Ikšķilē nevis Āfrikā gan. Projektētājs ir A.Zemītis, esot jauns speciālists. Jau atkārtoti ieklāto šķembu nestspēja uz “speciālajām” smiltīm tiks novērtēta pirmdien, kad tikšot pieņemts lēmums par visas masas izņemšanu vai atstāšanu. Nezinu, vai projekts ietilpa pasūtījumā vai tika sagatavots iepriekš. Ja projektu dome sagatavojusi iepriekš, tad par šiem eksperimentiem ar dažādiem materiāliem būtu jāmaksā projektētājam, bet ticamāks ir scenārijs, ka maksās pasūtītājs, t.i. mēs, Ikšķiles novada nodokļu maksātāji.

2. Projektā laukums pie bērnudārza ieejas ir ieguvis aptuveni 5 kv.m zaļo zoniņu, kas vienlaicīgi ir brauktuves sadalošā zona. Ja pirms paplašināšanas šajā laukumiņā eglītes izkārtojumā brīvi novietojās vismaz 10 automašīnas, tad tagad tur perpendikulāri vienai malai iezīmētas 6 stāvvietas. Ņemot vērā perpendikulāro novietojumu, kuru būs sarežģīti neievērot zaļā laukumiņa dēļ, “patvarīga” automašīnu novietošana pie otras malas nebūs iespējama, jo šī zona būs nepieciešama iebraukšanas / izbraukšanas manevriem. Vai tā ir paplašināšana? Starp citu, zaļā laukumiņa izveidošanas pamatojums esot iekļauts vārdos: “Tā būšot interesantāk.” Es pat sāku domāt, ka rūpējoties par autobraucēju dzīves interesantumu, jauni ceļi nevis netīšām tiek uzbūvēti ar “vilnīšiem”, bet speciāli tādi projektēti. Atzīmēšu, ka zaļo laukumiņu tur patiešām var izvietot, bet tad tas jādara tā lai saglabātu eglītes izkārtojuma iespēju.

3. Aiz Skolas ielas 11.nama ir veikals “Ilma” un Pārbrauktuves ielas nams, kura priekšā ir lielisks melnais segums. Projektētā darbu zona beidzas 20 m attālumā no šī melnā seguma. Kādēļ? Gadījums vai negadījums? Šajā 20 m (ap 200 kv.m laukumā) 9 mēnešus gadā ir dubļi, kuri nonāks uz jaunā ceļa un kopā ar lietus ūdeni mūžīgi aizsērējošajā kanalizācijā. Vai ir kāds saprātīgs iemesls nopirkt labu ledusskapi, salikt tajā svaigus produktus un neaizvērt durvis? Cik lielas papildus izmaksas viena projekta ietvaros prasītu šie 200 kv.m brīvā laukuma? Cik 5 gados tiek samaksāts par lietus ūdeņu kanalizācijas tīrīšanu? Varbūt nav tik svarīgi, jo šo tīrīšanu, iespējams, pasūta PA “Līvi” un ar rēķina ailīti “Kanalizācijas sistēmas apkope” apmaksā tās klienti, t.i. Ikšķiles iedzīvotāji?

4. Jau iepriekš minētie koki un krūmi ir atrodami arī projektā. Nācās secināt, ka projektā tie nemaz nav analizēti. Vai gan savādāk var uzprojektēt apmali, kura 20 cm dziļumā jāiezāģē koka stumbrā? Koka, kuram jau trīs pusēs saskaņā ar projektu veikto darbu ietvaros saknes jau ir norautas. Interesanta ir arī pasūtītāja, laikam kāda domes darbinieka, atbilde uz jautājumu par kāda krūma izņemšanu vai atstāšanu. To uzdeva būvnieki, kuriem tas krūms nedaudz traucēja, bet būvnieki šo jautājumu vairāk uzdevuši tāpēc, ka viņiem šis krūms likās jau vecs un nepievilcīgs, bet risinājums viena ekskavatora kausa grābiena attālumā. Atbilde bija: “Vai jums tie traucē būvēt?” Būvnieki teica, ka varot iztikt. “Tad lai stāv,” atbildēja pasūtītājs. Varbūt kāds nepamanīja, bet gribu uzsvērt, ka pasūtītājs, t.i. mūsu pārstāvis nepajautāja iedzīvotājiem, produkta gala lietotājiem. Faktiski viņš tikai pārliecinājās, ka krūms nesagādā neērtības būvniekiem, un atbrīvojās no neērtības pieņemt pamatotu lēmumu. Vai tiešām ir tik grūti, piemēram, sestdienas rītā sasaukt iedzīvotājus un pajautāt: “Šo krūmu atstājam, vai izņemam? Šo koku? Vai šo zaļo zonu vajag?” Es pats esmu gatavs iet talkā un iestādīt izzāģētajiem krūmiem un kokiem ekvivalentu zaļumu daudzumu, lai kompensētu zaļās vides īslaicīgu samazinājumu.

          Negadījuma rakstura ceļu būve Ikšķilē turpinās. Arī tās sabiedriskā novērošana turpināsies.

          Raksts un komentāri Ikskile.com



          KategorijasCeļi Ikšķiles novadā

          Birkas:

          Atbildēt

          Fill in your details below or click an icon to log in:

          WordPress.com logotips

          You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

          Google photo

          You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

          Twitter picture

          You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

          Facebook photo

          You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

          Connecting to %s

          %d bloggers like this: